اعتیاد جنسی

چهارشنبه 24 مرداد 1397
17:06
bama


اعتیاد جنسی

اعتیاد جنسی وضعیتی است که باعث می شود فرد نتواند رفتارهای جنسی اش را کنترل و مدیریت کند. در این حالت افکار و رفتارهای جنسی مداوم، بر توانایی های فرد در حوزه های تحصیلی و شغلی اثر می گذارند و روابطش را مختل می کنند.

اعتیاد جنسی به نوعی شبیه به اعتیاد به مواد مخدر است. اما در این حالت فرد به جای اینکه به یک ماده معتاد باشد، به یک رفتار اعتیاد دارد. این اعتیاد می تواند خودش را به صورت خودارضایی مداوم، اعتیاد به تماشای فیلم های غیر اخلاقی، انحراف جنسی عورت نمایی، انحراف تماشاگری جنسی و...نشان دهد.

معتادان جنسی در واقع دچار وسواس جنسی هستند و غریزه جنسی شان به صورت غیر عادی و بیش از حدی فعال است. این افراد همیشه در حال فکر کردن به فعالیت های جنسی هستند و افکارشان بر فعالیت ها و تعاملاتشان اثر می گذارد.

اعتیاد جنسی هنوز به عنوان یک بیماری شناخته نشده است، اگر چه کاملاً این قابلیت را دارد که بر خانواده ها، روابط و زندگی ها اثر منفی بگذارد. یکی از مشکلات در تشخیص این اعتیاد این است که میزان و قدرت نیاز جنسی در افراد مختلف متفاوت است.

ممکن است کسی اعتقاد داشته باشد که همسرش مبتلا به اعتیاد جنسی است. در حالی که همسرش فقط بیشتر از او به نزدیکی جنسی نیاز دارد.

نشانه های اعتیاد جنسی

بعضی تلاش ها برای تعریف ویژگی های اعتیاد جنسی مبتنی بر تعریف وابستگی به مواد شیمیایی داخل مغز هستند.

در واقع همان طور که یک فرد معتاد به مواد مخدر، با هر بار مصرف یا انجام رفتاری خاص، ماده ای شیمیایی در مغزش ترشح می شود و به او شادی و آرامش می دهد، یک معتاد جنسی هم این احساس خوشایند را با رفتارهای جنسی تجربه می کند.

اما بعد از مدتی مثل سایر اعتیاد ها، فرد باید مدام انجام آن رفتار را افزایش دهد تا بتواند لذت را تجربه کند.

نشانه های اعتیاد می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • خودارضایی مداوم
  • رابطه جنسی با شریک های جنسی متعدد
  • اعتیاد به پورنوگرافی
  • روابط جنسی پر خطر
  • ارتباط جنسی با تن فروشان
  • انحراف جنسی عورت نمایی
  • انحراف تماشاگری جنسی

دلایل اعتیاد جنسی

رابطه جنسی موجب ترشح دوپامین در مغز می شود که یک انتقال دهنده عصبی است و ایجاد احساس لذت و شادی می کند. گاهی اوقات مغز بعضی افراد این احساس لذت را با مکانیسم های بقا اشتباه می گیرد و فرد فکر می کند که برای بقای خودش باید مدام رابطه جنسی برقرار کند.

بعضی متخصصان معتقدند که بخش جلویی مغز که مرکز تفکر عقلانی و اخلاقیات است، در معتادان جنسی دچار نقص است.

تعدادی از پژوهش ها هم نشان می دهند که معتادان جنسی معمولاً در خانواده هایی ناکارآمد و از هم گسیخته بزرگ می شوند. همچنین ممکن است فرد مبتلا به اعتیاد جنسی در کودکی مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفته باشد.

درمان اعتیاد جنسی

درمان اعتیاد کار آسانی نیست. معمولاً افراد معتاد، اعتیادشان را توجیه می کنند. معتادان جنسی هم ممکن است منکر مشکلشان بشوند. در فرایند درمان کسانی که دچار اعتیاد جنسی هستند، تمرکز درمانگر بر کاهش تمایلات بیش از حد به رابطه جنسی و تشویق به برقراری روابط سالم است.

در حال حاضر این درمان ها برای ترک اعتیاد جنسی وجود دارند:

درمان شناختی- رفتاری

درمان شناختی-رفتاری شامل تکنیک های متعددی است که به افراد برای تغییر رفتارهایشان کمک می کند. در روند این درمان، فرد الگوهای اشتباه فکری و رفتاری اش را می شناسد و درک می کند که برای ترک اعتیاد نیازمند تغییر این الگو است.

دارودرمانی

بعضی داروها می توانند تمایلات جنسی فرد را کاهش دهند اما ممکن است عوارض داشته باشند.

حمایت دوستان و خانواده برای رهایی یک فرد از اعتیاد ضروری است. اما از آنجایی که اعتیاد جنسی همراه با رفتاری است که از جانب هر کسی درک و پذیرفته نمی شود و این قابلیت را دارد که به روابط صدمه بزند، معمولاً معتادان جنسی در فرایند ترک تنها می مانند.

در ادامه مطالعه مقاله «مشاوره جنسی» را به شما پیشنهاد می کنیم.

اگر شاهد علائم و نشانه های اعتیاد جنسی در خودتان یا یکی از اطرافیانتان هستید، با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

جهت اطلاع از روش های ترک اعتیاد جنسی می توانید از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون گرفتن کد با9099071985 تماس حاصل نمایید.

پاسخگویی از ۸ صبح الی ۱۲ شب حتی ایام تعطیل
به دلیل شلوغی خطوط در صورت شنیدن صدای بوق اشغال مجددا تلاش نمایید


[ بازدید : 81 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به bama است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار نمای چوبی چوب نما مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]